Economia · 10 de Març de 2016. 19:37h.

Quan vaig ser maleducat amb la ministra

Ana Pastor explica que els túnels del Quart Cinturó poden estar acabats "en dos o tres anys"

Quan vaig ser maleducat amb la ministra

La ministra de Foment Ana Pastor

No hi ha res pitjor en periodisme que posar-se repel·lent amb una ministra, sobretot amb una ministra que se sap els papers, que és el que m'ha passat a mi amb la titular de Foment, Ana Pastor.

Però gràcies a la relliscada, la ministra ha canviat la seva agenda, ha perdut l’avió i m’ha acompanyat a Viladecavalls, al costat de Terrassa, per confirmar in situ que les obres del Quart Cinturó s’han reprès recentment.

Ana Pastor, en efecte, ha visitat aquest dijous les obres de la variant de Vallirana, que es van reiniciar el novembre de 2014. La variant en qüestió oferirà un traçat alternatiu als més de 19.000 vehicles que circulen diàriament per la N- 340 al seu pas pel nucli urbà d'aquesta localitat del Baix Llobregat. Els veïns porten 25 anys esperant.

La ministra fa declaracions a peu d'obra amb el casc i l'armilla posada. Després de la seva explicació inicial, la premsa pregunta sobre l'Exèrcit, Ada Colau i Mariano Rajoy. Aprofito l’ocasió:

- Ministra, a part del túnel de Vallirana, que porta 25 anys pendent, encara que no tots del Partit Popular, hi ha altres obres emblemàtiques a Catalunya: Quan acabaran les obres del Quart Cinturó i l'enllaç entre l'autopista i l'autovia a Castellbisbal?

- Com vostè sap està aprovat el Pressupost i se segueixen executant les obres. Sóc ministra en funcions però això no vol dir que no estigui exercint la meva feina cada dia. Em llevo d'hora i treballo tot el dia”.

“A Catalunya -continua- s’han invertit més de 7.000 milions en infraestructures. L'avantatge de les infraestructures és que es veuen, estan aquí. Com l'AVE: la línia a Girona i la frontera francesa. Però hi ha diversos reptes per davant, hi ha obres en marxa. En concret hi ha una altra infraestructura en la que necessitem que l'Ajuntament de Barcelona ens digui definitivament si dóna l'ok: l'enllaç amb el Port de Barcelona.

- Ministra, em sembla que l'he enxampat perquè li he preguntat sobre dues infraestructures sobre les quals no ha respost. El Quart Cinturó està aturat des de fa anys anys.

- Vostè té un problema perquè no sap del que li estic parlant -respon la ministra amb un ganxo directe a la mandíbula-. Jo porto quatre anys de ministra de Foment, he estat moltíssim a Catalunya, m'he recorregut totes les infraestructures i li demano una mica de respecte perquè jo sí que em conec les infraestructures.

- Ministra, perdoni, jo porto 52 anys vivint a Barcelona i tornaré a plantejar-li la pregunta: el Quart Cinturó està aturat. L’enllaç entre l'autovia de Lleida i l'autopista de Castellbisbal està aturat,o gairebé aturat, des de l'època del ministre Blanco. Més enllà del respecte que jo també li pregaria vostè, li pregunto sobre aquestes dues obres en concret.

- D'aquestes obres de les que vostè m'està parlant, a més que li faré arribar un informe exhaustiu, li prego que el Butlletí Oficial de l'Estat on hi ha el Pressupost amb totes les actuacions que tenim en marxa a Catalunya.

- Jo puc llegir al BOE però és que estan aturades o gairebé parades, senyora ministra

- No, no estan aturades, això és el que vostè pensa, però hi ha un treball que s'està fent des dels serveis tècnics de la Direcció General de Carreteres

- Al Quart Cinturó, almenys a Olesa de Montserrat, hi ha dos túnels dibuixats a la muntanya i res més ...

- Però hi ha els tècnics treballant en això per poder reprendre les obres. No em va acompanyar l'altre dia durant la visita les obres d'Olesa-Viladecavalls? Si vol ara ens dóna una miqueta de temps, li porto i les veu.

- Home, encantadíssim! En el meu cotxe o en el seu?

- El portarà el responsable de carreteres. Jo sóc persona com veu molt normal i per descomptat el que li puc dir és que ha de visitar vostè les obres que estem fent. Perquè està vostè una mica desfasat. Li vaig a dir ara el cap de la demarcació que l'acompanyi a vostè i que vagi a veure Viladecavalls perquè vostè es va perdre una visita molt interessant l'altre dia. Si cal canvio l'avió per acompanyar el seu company perquè vegi en viu i en directe les obres que es va perdre l'altre dia.

La ministra ordena llavors a tot el seguici dirigir-se a les obres del Quart Cinturó, zona Viladecavalls, al costat de Terrassa. Com que em perdo en el trajecte entre Vallirana i Viladecavalls, m’esperen al restaurant Ristol. No hi ha res pitjor que arribar tard a la cita amb una dona. Sobretot si és la ministra de Foment.

Quan hi arribo pugen als cotxes oficials i la caravana avançar per uns dos quilòmetres de carretera sense asfaltar on, dintre d’uns anys, hi passarà el Quart Cinturó: primer fins a Terrassa. I després fins a Granollers.

Arribem a l’entada dels túnels. S’hi veu, en efecte, camions i moviment. Tornen a distribuir armilles i cascos. Aquí les explicacions van a càrrec del responsable de l'obra: "Hem començat els dos túnels que comuniquen el Baix Llobregat amb el Vallès. Són dos tubs de 1.300 metres de longitud per una secció transversal de tres més tres carrils ".

- Quan estaran acabats?

La previsió és que en uns tres anys. Estem treballant 24 hores durant sis dies a la setmana i només descansem diumenge. Cada dia avancem 1,5 metres.

- I el Quart Cinturó?

- De Vilacavalls a Terrassa s’hi podrà anar en dos o tres anys

En honor a la veritat cal dir que el tripartit va desaprofitar l'ocasió en època de vaques grasses perquè les diferències entre el PSC i ICV van alentir el projecte. Un dia li vaig sentir dir al llavors secretari general d'Esquerra, Joan Puigcercós, que "els ecosocialistes s'ocupen més dels llangardaixos que dels pagesos".

La ministra no ho sap però m'he promès flagel·lar amb la corbata després de la planxa. El que passa és que des que la CUP remena les cireres a Catalunya les corbates ja no estan de moda. Queda pendent, ministra, la visita a l’enllaç Castellbisbal. Ha estat un plaer. Gràcies per la paciència/ Un reportatge de Xavier Rius

Publicitat
Publicitat

36 Comentaris

Publicitat
#19 iñigo, castello, 12/03/2016 - 12:38

Prudente, eficaz y justa. Y con carácter. Esta mujer merecería ser presidenta de España. Lamentablemente, no lo será.

#18 Pepon , Bcn , 12/03/2016 - 01:22

Hace muchísimos años que tenían que haber hecho esta obra. Pero lo cierto es que mientras en Cervelló fue posible hacer el desvío sin necesidad de túneles, en Vallirana, gracias a la especulación, la única alternativa era el túnel. Túnel en tierra de riera...

#17 Marc, Sant Cugat, 11/03/2016 - 12:44

La humildad dice mucho de una persona, Felicidades Sr. Rius.

#17.1 Jordi B., L'H, 12/03/2016 - 00:54

Au vinga si sembla que busqui feina en el seu gavinet de premsa

#16 belén rachola, barcelona, 11/03/2016 - 11:40

Romeva dice que él también es ministro, y la Terribas dice que ella también es periodista.

#15 Ravalero, Barcelona, 11/03/2016 - 10:15

Lo estrany és que un periodista faci la seva feina i un ministre sàpiga del que parla... Jo trobo de 10 tant el periodista com la ministra.