Publicitat
Economia · 31 de Juliol de 2020. 14:18h.

L'Estat prima l'AVE en comptes de Rodalies

Barcelona rep la mateixa inversió que Cadis

L'Estat prima l'AVE en comptes de Rodalies

Obres a l'estació de Martorell

L'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) creu que el Govern espanyol ha de seleccionar millor la seva inversió en infraestructures ferroviàries i assenyala en un estudi que l'Estat ha primat l'AVE per davant de Rodalies, tot i representar el 90% dels usuaris que viatgen en tren al estat espanyol. Aquesta xarxa només va rebre 3.679 milions en 28 anys i la gairebé la meitat van anar a parar a Madrid, mentre que Barcelona ha tingut la mateixa inversió que Cadis.

Espanya compta amb la xarxa d'alta velocitat ferroviària més extensa de l'món, però Airef addvierte que la seva intensitat d'ús és la més baixa de tots els països amb una xarxa significativa d'alta velocitat. Malgrat que l'alta velocitat ha suposat "importants millores en temps de viatge i estalvis en cost generalitzat de transport per a totes les províncies", també ha contribuït a un augment de les disparitats territorials i "no s'observa un augment de la cohesió social" , assenyala l'informe.

Tal és la situació descrita en el seu estudi, que demana a Govern espanyol pensar molt bé si val la pena executar tota la inversió pendent a l'AVE, de 73.000 milions. Aquests són els diners que l'Estat preveu gastar per construir els 5.654 quilòmetres de vies que queden per fer, segons recull el vigent pla d'infraestructures.

L'organisme destaca l'"escassa inversió" a la xarxa de Rodalies, que recomana reforçar perquè es tracta del servei ferroviari més utilitzat a Espanya. Al 2018 el van utilitzar 562.200.000 de viatgers, que suposen el 90% de tots els usuaris de l'ferrocarril. Madrid i Barcelona concentren el 86% dels viatgers i el 34% de la xarxa.

Tot i la rellevància de el nombre d'usuaris de Rodalies, la inversió total en aquesta xarxa en el període 1990-2018 "s'ha limitat a 3.679 milions d'euros". D'aquests diners, el 47,8% s'ha destinat a la xarxa de rodalies de Madrid, mentre que la de Barcelona ha rebut el 16,8% de la inversió, igual que la de Cadis.

Publicitat
Publicitat

5 Comentaris

Publicitat
#4 disfrutemosdelpppsoeydemasCiUs, Badalona, 01/08/2020 - 01:38

A buenas horas vienen con estas mandangas . Esto se sabe desde Adán y Eva : la alta velocidad sólo es rentable en un trayecto con un uso de 25 millones de pasajeros por año . Y ni tan siquiera Bcn - Md lo cumple .

#3 jvcs, barcelona, 31/07/2020 - 17:21

La gene va en audi con escoltas y niñeras ,cristales tintados y minibar benach con el empezo todo ...los demás mortales en latas de converva y si llevas lacito LV , y quizá cara al vot una masc de los 35K desparecidas.

#2 Antonio Jesus, que mas da , 31/07/2020 - 17:14

Si tenemos en cuenta que por ejemplo algeciras, sigue teniendo trenes diésel y Cadiz carece por completo de AVE, algo de lógica tiene ;-)

#1 EduardR, BCN, 31/07/2020 - 15:29

I la Generalitat que fa?... alguna proposta?, alguna reclamació per defensar els nostres interessos com a ciutadans de l'area metropolitana?

#1.1 Por lo pronto, presidentorra se ha borrado de la reunión de hoy, Terrasa, 31/07/2020 - 16:15

Con estos números en la mano y las consecuencias extraídas (+ disparidad territorial y = cohesión social), creo que no tiene sentido seguir ampliando la red del AVE. Y mira que tengo familia en esos lugares a los que el AVE no llegará, ni de lejos, si se detiene su extensión... Hay que priorizar cercanías y regionales.