Publicitat
Economia · 29 de Juliol de 2011. 10:13h.

La Generalitat va rebutjar comprar les autopistes

Pujol i Cullell van tenir "por" de l'operació, segons revela l'exconseller Vilalta en un llibre

La Generalitat va rebutjar comprar les autopistes

El govern va refusar adquirir les autopistes

El Govern de la Generaliat va rebutjar el 1983, durant la primera legislatura de Jordi Pujol, comprar les autopistes catalanes segons revela Albert Vilalta (Reus, 1933) en el llibre "Què pensa Albert Vilalta" (Dèria Editors) a càrrec de la seva filla, Mariona Vilalta.

L'alt càrrec, que en aquella època era secretari general del Departament de Política Territorial, explica que "el 1983, estàvem en converses amb el Fons de Garantia de Dipòsits pel tema de la compra de La Molina, el representant del Fons em va dir: 'També tenim les accions d'ACESA' -aquestes accions procedien del Banco Atlántico que també havia anat a parar al Fons de Garantia-."

"I què? -li vaig preguntar. 'Doncs això ho donem per tant ..." -em va respondre. Llavors vaig parlar amb el que havia estat director general d'ACESA, el Jordi Macià. Li vaig dir: 'A veure: a ACESA, quants anys li queden de concessió? Amb quins recursos?'"

"Em va fer els números -continua- i em va dir: 'Mira, d'aquí a l'any 2001 -que crec que era quan acabava la concessió- es produiran uns recursos de tants milions'. Ho vaig consultar amb el Ribas Miràngels, catedràtic d'economia de la Universitat Autònoma, que ja havia col·laborat amb mi en d'altres temes, i em va fer els càlculs".

"En Ribas Miràngels va sentencia: 'Pots comprar aquestes accions d'ACESA pel que et demanen i amb els recursos que es generaran fins a l'any 2002, podràs tornar el crèdit que hagis demanat per comprar-les i a més ingressaràs entre 25.000 i 30.000 milioins de pessetes -de l'any 19883 ...".

"Què volia dir? -es pregunta Vilalta-. Doncs que amb aquests diners es podien finançar els Túnels de Vallvidrera, per exemple, o fer totes les rondes!". Llavors "vaig anar a veure el president Pujol, però tant ell com Cullell, que era aleshores conseller d'Economia, i a Basáñez, que era el seu secretari general, els va fer por l'operació (...)". "Era el negoci del segle! -acaba-. Que li ho preguntin a 'la Caixa', que es va quedar ACESA anys més tard. Conservo els estudis i antecedents al meu arxiu".

Albert Vilalta -que va ser número dos del departament amb Josep Maria Cullell i després amb Xavier Bigatà- va ser també el primer conseller de Medi Ambient i més tard Secretari d'Estat amb el PP (1996-2000) on va impulsar el tren de gran velocitat.

Publicitat
Publicitat

13 Comentaris

Publicitat
#9 Fran, Llinars, 02/08/2011 - 01:28

S´els ha oblidat dir que temps despres es van construir les autopistes de la Generalitat per expoliar-nos i no sembla que el pancatalanisme es queixi. SANTSEC, xato, les autopistes de Manresa, del Garraf, Tunel del Cadi.... no son de l´Estat, ni l´autovia del Mediterrani o Castella son autopistes.

#8 Carme, Mollerussa, 29/07/2011 - 23:05

CIU ha estat un bon viatjant venent fum, però la realitat és dura, ja que institucionalment no som res diferent a Castella-La Manxa, però amb una llengua "vernácula". I ara tornarem a tenir fum, un banc d'espessa boira anomenat "pacte fiscal".

#7 Crosta, bcn, 29/07/2011 - 20:34

Home, veient els precedents, qui no tindria por? O us penseu que si hagués hagut algun problema el "Papà Estat" hauria vingut al rescat com ara? (és un sarcàsme) O algú es pensa que la responsabilitat institucional i la lledialtat eren la tònica?

#6 ccc, bcn, 29/07/2011 - 12:03

els polítics catalans sempre treballant per els seus amos,

#5 jjajajajajaa, barcelona, 29/07/2011 - 12:02

clar es la tactica aixi ara poden queixar-se del peatges si fossin de la Gene tambe hi haurien Tunel de lCadi i Sitges, pero se´ls si acabaria la reivindicacio

#5.1 Hohohoho, Barcelona, 30/07/2011 - 09:49

T'has oblidat de l'autopista de Manresa i també que si no les hagués fet la Generalitat encara les estaríem esperant. Jajajajaja