Economia · 6 de Maig de 2009. 21:18h.

Els avantatges del concert

La venda de cotxes baixa un 48% a Catalunya i un 7,5% a Navarra, on puja la venda a particulars

Els avantatges del concert

Imatge del Saló Internacional de l'Automòbil de Barcelona

Les diferències entre comunitats autònomes, segons es financiïn mitjançant el mètode comú o pel sistema de concert econòmic són importants, sobretot en moments de crisi. Aquest fet s'ha posat de manifest en el sector de l'automòbil, i es reflecteix en les dades de matriculacions corresponents al passat mes d'abril.

A Catalunya, que es finança pel sistema comú, s'han venut 9.325 vehicles a l'abril, el que representa un descens del 48,1% de la matriculació en comparació amb el mateix mes de l'any anterior, segons les dades d'Anfac, la patronal del sector de l'automòbil.

En el cas de Navarra, que es finança mitjançant el sistema de concert econòmic, el conjunt de les matriculacions va descendir un 7,5% a l'abril, però les compres de particulars van augmentar un 28,5%. Mentre, en el conjunt de l'Estat les vendes a particulars van caure un 35,7%.

La raó d'aquesta enorme diferència, segons els experts del sector de l'automòbil, és que el govern navarrès va posar en marxa a finals de març un pla Renove amb ajudes directes al comprador d'entre 1.200 i 2.200 euros, en funció de la contaminació produïda pel vehicle adquirit, un sistema que ja s'aplica en diversos països europeus.

Gràcies els recursos de què disposa, pel sistema de concert, el govern navarrès ha pogut aplicar aquesta mesura. El departament d'Innovació, Empresa i Ocupació, del qual depèn el pla d'incentius, calcula que els sis milions d'euros d'ajuts pressupostats (quatre milions ampliables en altres dos més) permeten finançar uns 5.000 cotxes.

El descompte de 1.200 euros s'aplica per a cotxes amb emissions entre 101 i 140 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, i la de 2.200 euros beneficia els models amb emissions per sota dels 100 grams.

Antonio Romero-Haupold, president de Faconauto, la federació d'associacions de concessionaris oficials a Espanya, amb més de 3.500 establiments, ha dit al respecte que "la dada de Navarra és espectacular. Han assolit xifres només comparables amb els millors mesos de abans de la crisi".

El País Basc també es finança mitjançant el sistema de concert, però de moment no ha posat en marxa cap pla d'ajuts directes al comprador. Per això les matriculacions de turismes i tot terrenys a Euskadi van caure un 39,6% a l'abril respecte al mateix mes de l'any passat.

La Federació d'Associacions de Concessionaris d'Automoció (Faconauto), la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (Fecavem) i el Gremi de Venedors de Vehicles a Motor (Gvvm) han urgit a la Generalitat un pla de renovació del parc automobilístic que contempli incentius de fins a 1.500 euros per a la compra. Els venedors alerten que, per tal de recuperar el sector de la dràstica caiguda de vendes, calen ajudes públiques també als distribuïdors i no només a la producció de cotxes. Amb el ritme de vendes actual, perillen 30.000 llocs de feina en els concessionaris de tot l'Estat espanyol, segons Faconauto.

De la seva banda, el president de la Generalitat, José Montilla, ha replicat al sector de l'automòbil que els recursos de la Generalitat són escassos i que aquesta petició haurien de plantejar, en tot cas, "en una altra finestreta". Montilla ha fet aquesta advertència durant la seva visita a la 35 edició del Saló de l'Automòbil de Barcelona. Ha afegit que no és la Generalitat la que ha de posar en marxa el pla Prever, com a Navarra, recordant que la Generalitat, que té "una manca de recursos àmpliament coneguda".

Publicitat
Publicitat

8 Comentaris

Publicitat
#8 Privilegio, Madrid, 19/05/2009 - 21:03

El concierto economico es un privilegio.Y como supongo que ya sabreis.Para que haya un priviliegiado es necesario que los demas no lo sean.Concierto economico para todos nunca podria producirse.Mas que nada porque no podriamos pagar ni la segutidad social

#7 Xavier, BCN, 12/05/2009 - 18:50

Conveni. A Navarra és conveni econòmic; a Euskadi és concert econòmic. I a Catalunya, una merda; perdó "café para todos".

#6 sulfuro sulfuro, Barcelona, 09/05/2009 - 17:37

El autor se equicoca de música
No es el concierto,. Es que los navarros
no se gastan los cuartos en embajadas y pagando informes hueros a peso de oro.
Con el Tripartit la indusytria catalana está amenazada de muerte
Mucho intervencionismo y nula eficacia

#5 Patriota, Bcn, 09/05/2009 - 12:23

Yo creo que es un tema politico, que yo sepa Zapatero el amigo de Montilla es el que no ha puesto ni una sola medida para el sector del automovil, creo que si tuvieramos el concierto pasaria lo mismo.

#4 Hug, Begur, 09/05/2009 - 10:32

500.000 navarresos molt lleals i patriotes amb espanya es poden construir una autopista desde pamplona a Logroño. Aqui 7 milions no podem ni fer un metro a l aeroport, ni desdoblar la Nacional 2 fins a França.....que es el que falla?