La companyia italiana Atlantia ha llançat aquest matí la seva oferta per quedar-se amb el control d'Abertis -adquiriria el 51% de les accions-, cosa que la convertiria en la companyia d'autopistes més gran del món.
Atlantia, controlada pel grup Benetton, proposa pagar 16 euros i mig per cada acció d'Abertis, cosa que significa valorar la companyia catalana en més de 16.000 milions d'euros. Als accionistes d'Abertis se'ls ofereix cobrar en efectiu o bé en accions d'Atlantia.
S'haurà de veure quina opció escull l'accionista majoritari d'Abertis, La Caixa, i quin pes tindrà a partir d'ara dins la nova companyia. L'oferta inclou certes contrapartides com que cada empresa mantingui la seva seu social i que Abertis conservi el control sobre l'activitat a Xile i el Brasil.
Abertis ha emès un comunicat on ha anunciat que el consell d'administració d'Abertis "no es pronunciarà fins que legalment sigui preceptiu" i ha dit que, mentrestant, la companyia "continuarà desenvolupant el curs ordinari dels seus negocis, tenint en compte les restriccions derivades del seu deure de passivitat".
Aquesta oferta arriba quan el Govern està plantejant aprovar un projecte de llei per implantar una vinyeta que els conductors haurien de pagar anualment per poder circular per les vies catalanes.
L'objectiu de l'Executiu és aprovar el nou sistema aprofitant que l'any 2019 venç la primera concessió d'autopista. D'aquesta manera, Catalunya s'alliberaria de peatges físics però no econòmics, ja que els conductors haurien de continuar pagant per circular per les autopistes, tot i que en aquest cas, a través d'una tarifa plana anual.
El projecte de llei seria aprovat per un executiu on forma part ERC, partit que l'any 2012 es va sumar a la campanya #NoVullPagar. De fet, l'actual secretària general de la formació, Marta Rovira, va arribar a presentar una campanya que s'anomenava 'No vull pagar a Espanya'.