Economia · 21 de Juny de 2017. 19:55h.

Els nyaps de la Generalitat

El Govern també és responsable de fiascos com la Línia 9, Alguaire o el VAO

Els nyaps de la Generalitat

Puigdemont i Rull durant la inauguració del tram de l'aeroport de la L9 (foto: Generalitat)

La Generalitat ha presentat aquesta setmana un informe per denunciar el “deficient ritme d’execució” de les infraestructures previstes de construir a Catalunya i que depenen del Govern espanyol. L’estudi obvia aquelles obres que depenen de l’Executiu català i que o bé també acumulen importants retards de construcció o fins i tot han hagut de clausurar-se perquè no s’han complert les expectatives d’utilització.

Un dels casos més significatius és la Línia 9 del Metro. Fa 11 anys que hauria d’haver estat inaugurada en la seva totalitat, segons les previsions inicials. La Generalitat va presentar el primer traçat l’any 1999 i des de llavors s’ha anat modificant per decisions polítiques i per imprevistos tant a nivell econòmic com geològic. Les previsions actuals apunten a que podria estar finalitzada l’any 2022, però mentrestant, la L9 està formada actualment per dos petits ramals que son utilitzats per un grup reduït de ciutadans. El ramal de l’aeroport és utilitzat diàriament per unes 50.000 persones, quan les previsions inicials apuntaven 75.000. El cost inicial de la infraestructura era de 2.000 milions d’euros. Actualment ja s’han gastat 16.000 milions.

Una infraestructura finalitzada però que dóna mal de caps a la Generalitat és l’aeroport d’Alguaire. L’equipament rep cada any uns 30.000 passatgers, quan les estimacions inicials del Govern apuntaven que havien de ser 50.000 . Les obres de l’aeroport van tenir un cost de 90 milions d’euros, quan el pressupost previst del projecte era de 42,5 milions.

Un altre mal de cap és el carril bus-VAO de la C-58 entre Barcelona i Ripollet. La Generalitat ha canviat el seu us en tres ocasions.  En un principi, el carril havia de ser utilitzat per autobusos i per cotxes que tinguessin més de tres viatgers. Actualment, l’executiu ja permet que puguin circular vehicles amb dos únics ocupants. La infraestructura va costar 80 milions d’euros. Només l’utilitzen uns 2.000 vehicles diaris.

El Govern no sap que fer tampoc amb el telefèric de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) entre Olesa i Esparreguera. Va ser inaugurat l’any 2005 i l’any 2011 es va clausurar per tenir una demanda insuficient. Les previsions era que acumulés uns 250.000 viatges anuals, però l’any 2010 només va aconseguir 98 mi. L’estructura de l’aeri va tenir un cost de prop de 10 milions d’euros.

El VAO, en una foto d'arxiu

17 Comentaris

#15 Telamarinera, Vilanova , 24/07/2017 - 14:28

Y del canal Segarra- Garrigues, ninguno habla?....lean, lean...

#14 Jos, VNG (South Denmark), 22/06/2017 - 09:49

16.000 milions de la L9. La xifra màgica del Espanya ens roba.

#13 Kropotkin, Vic, 22/06/2017 - 08:05

No puede ser. Gente con apellidos super-catalanes con Puigdemont, Mas, Pujol, Junqueras, Rull, Turull, Tremosa, Romeva o Tarda no pueden cometer errores. Si investigan a fondo se vera que los errores han sido cometidos por funcionarios de bajo nivel apellidados Garcia, Rodriguez o Sanchez. Nos hemos de ir... Es obvio... Jua, jua, jua,...

#12 Carlos Gomez, l´escupeta nasiunal, 22/06/2017 - 02:52

"La llei de transitoritetat garantirà la dació en pagament i revaloritzarà les pensions"

Nacio Digital 22-6-2017

Van començar amb els gelats, despres amb la feminitat de les dones i ara aixo. Si esperem una mica en prometran l´inmortalitat. O un compte numerat a Suissa, ves a saber.

Catalunya primer, que deia Pujol.

#12.1 Krtopotkin, Vic, 22/06/2017 - 09:28

Cuando sabes que no vas a cumplir nada, es mucho mas sencillo prometer todo lo que quieres...

#11 manuel, Barcelona (España), 21/06/2017 - 23:30

Sin ánimo de ser un pesado pero que nos expliquen también esto, a ver que dice Rullito: "L1 del metro para conectar Santa Coloma de Gramanet con Badalona está prevista en el Plan Director de Infraestructuras de la Generalitat vigente, pero el Govern ha confirmado que, de momento, no se llevará a cabo por falta de financiación".